måndag 11 oktober 2010

Den emotionella ledaren

Ja, nu har vi fått en beskrivning om hur det instrumentella ledarskapet kan se ut. Då kanske jag kan beskriva lite om den motsatta ledarstilen som kallas "Den emotionella ledarstilen". Den instrumentella ledaren är som Marcus beskriver, den kommer alltid i god tid och använder sig av olika hjälpmedel som; powerpoint och betygskriterier i prydliga högar. Denna ledare bryr sig nästan bara om resultatet och instrumenten till skillnad från den emotionella ledaren som bryr sig om varje enskild individ och dess välbefinnande. Emotion betyder känsla, den emotionella ledaren engagerar sig personligt i dem som ska ledas och är en mycket god lyssnare.

Vilken av dessa två stilar som är bäst kan diskuteras men jag tror att en blandning av dem ger det bästa resultatet, både för klassens resultat och välbefinnande. Eller vad tror ni?

4 kommentarer:

  1. Jag håller med. Det behövs helt klart en blandning. Om man tex ska göra att grupparbete vill ingen vara med någon som enbart bryr sig om andra och struntar i resultatet. Men ingen vill heller vara med någon som struntar i de andra i gruppen och bara tänker på resultatet. Lagom är bäst right? Puss på dig! /Elin

    SvaraRadera
  2. Jag tror också att en blandning av dessa två ledarstilar är bäst. För jag tror inte att man skulle trivas så bra i en klass om alla bara skulle sträva efter ett bra resultat det är ju även viktigt att man bryr sig om alla så att alla kan må bra och känna att det finns en sammanhållning i klassen. // Johanna C

    SvaraRadera
  3. Innom skolan är en blandning utav båda två absoult det bästa. Fast i t.ex. ett fotbollslag är det nog bättre med "dubbelt ledarskap". En som bryr sig om höga poäng och en som bry sig om spelarna.
    / Reinhold

    SvaraRadera
  4. Tycker som ni andra, man ska blanda! Men jag tycker att det är viktigt att blanda hur man lär in också, man alla lär sig inte på samma sätt. Jag t.ex. har jätte svårt för att sitta still och har jäte svårt för att koncentrera mig, så det bästa sättet för mig att lära mig är när man får göra saker samtidigt, typ kolla på film, grupparbeten och diskussioner. Tror inte att det är bra för någon att ha en lärare som enbart har genomgågar och power points.
    Puss!
    /Tove

    SvaraRadera