tisdag 5 oktober 2010

Situationsanpassat ledarskap

Jag tror att vi alla i ledarskapsklassen kan komma överens om att vi utvecklats och lärt oss mycket om oss själva men även om varandra. Att redovisa inför klassen är bara en av alla bra egenskaper vi får med oss efter studenten.
Ledarskap handlar om mycket mer än att våga tala inför en publik. Det handlar om hur du ska stå, röra dig, planera och utvärdera. Det handlar om att nå ut till människor, oavsett ålder, kön och intresse. Att kunna vara en bra ledare oavsett dessa faktorer kan beskrivas som situationsanpassat ledarskap. Det betyder att man kan ändra sitt ledarskap (språk, kroppshållning, planering med mera) efter gruppen man vill nå ut till. Det innebär också att man kan ändra sitt ledarskap om planeringen spricker, tiden går fortare än planerat eller om något händer i omgivningen. Alla ledare är inte bra på detta men jag tror att de allra flesta i LP3 kommer bli situationsanpassade ledare vilket är en fördel i detta samhälle då tekniken ständigt går framåt. För jag tror att om några år kommer all skolverksamhet kopplas till dator och internet vilket kan leda till krångel och raderade filer. Vilket vissa ledare/lärare kan ha svårt att acceptera.

Nu har vi snart studerat ledarskap i tre år och vi har börjat förstå samt kan sätta ord på alla olika slags ledare vi kommer stöta på. Vi har även börjat förstå vilken ledarstil vi går mot och vad vi behöver träna på för att bli bättre. Jag tror inte att det finns någon perfekt ledare utan man kan alltid utvecklas och bli bättre!

5 kommentarer:

  1. Jag tror också att de flesta i Lp3 kommer bli situationsanpassade ledare. Det är heller ingen slump. Vi har alla haft samma ledare som lärare. De har också styrt oss hur vi ska redovisa. På så sätt har vi lärt oss olika stilar att leda på. Vi har också lärt oss hur viktigt det är att anpassa sitt ledarskap till den gruppen man har vid det specifika tillfället. Fast det är bara vad jag tror! / Reinhold

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig Marcus och jag tycker det är bra! vi har ju haft olika uppgifter som fotbollsdagen med småbarnen, funktionärer för funktionshindrade och guider för niorna :)

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att det är en stor fördel som ledare att kunna anpassa sitt ledarskap efter situationen. Det är nog en bra sak att vi lär oss i tid att det kan behövas anpassas och att man får lägga upp det olika för olika grupper. Om vet hur man ska lägga upp ett tal eller en redovisning beroende på vilken grupp man leder är det större chans att lyckas fånga intresset hos gruppen! :)

    /Catrin

    SvaraRadera
  4. Aah precis, jag tror att vi i Lp3 kommer kunna jobba på de flesta jobb efter studenten tack vare dessa kunskaper och erfarenheter. :)

    SvaraRadera
  5. Jag måste erkänna att detta stämmer mycket bra eftersom det är ett väldigt stort plus för både mig och mina kamrater i klassen. Jag tror den största fördelen med detta ledarskapet vi nu har lärt oss i ungefär tre år är för yrken som har med yngre människor att göra som t.ex lärare och fritidspedagog, och detta är tack vare APU:n vi har sysslat med i några veckor under åren.

    SvaraRadera