torsdag 7 oktober 2010

En bra ledare!

Vad är en bra ledare? Är den situationsanpassade ledare den bästa?
Situationsanpassat ledarskap är världens mest använda ledarstil enligt (http://www.sententia.se). Fast jag funderar om det är den bästa ledarstilen hos en person som vet vad han vill. Om vi tar Hitler som ett ex. Han visste sitt budskap och stod för det. Hitler var en auktoritär ledare. Det är en ledare som bestämmer själv och övertalar individer att göra som han tycker (kräver åtlydnad). Hitler var den som bestämde ingen annan fick säga motsatsen utan att bli nedtryckt. Även inom militära sammanhang används den auktoritära ledarstilen.
Varför demokratisk ledarstil inte används av militären är för där behövs ordning och disciplin. Där har de inte tid att diskutera fram svar när dem är ute i krig. Där behöver order komma fort fram till beslut.
Vilket ledarskap är nu bäst?
Enligt mig är det bra med situationsanpassat ledarskap. Fast vi pratade om att militären använde den auktoritära ledarstilen, det säger inte att ledarna inom militären är auktoritära ledare. Dem kan vara situationsanpassade ledare fast inom militären behöver de vara den auktoritära ledaren. Fast på sin fritid är de möjligtvis en demokratisk ledare.
Till slut, vilken ledarstil är i själva verket bäst för att ledaren ska uppfylla sitt budskap?

4 kommentarer:

  1. Jag tror att det sitautionsanpassade ledarskapet är bäst. Det är som sagt svårt att säga att det demokratiska ledarskapet är bra och auktoritära är dåligt. För som sagt, en militär bör ju vara auktoritär medans en ledare i ett gäng oftast bör vara demokratisk. Och det är precis som du säger, en auktoritär militär är ofta demokratisk eller någon annan ledarstil utanför jobbet. Det är viktigt med sitautionsanpassat ledarskap. Bra skrivet! / Elin

    SvaraRadera
  2. jag håller med Elin! :) alla ledare behövs i olika sammanhang tror jag!

    SvaraRadera
  3. jag tycker det med hitler är väldigt intressant, han hade ett grymt bra ledarskap! Men det som jag tycker är lite kul, som vi också diskuterade på Christers lektion var hans privat liv. Det är en så stor skillnad på Hitler som ledare och hur han var som privat. Han var jätte blyg och väldigt tillbaka dragen som person, det jag inte förstår är att hur en så pass blyg/personlig person och gillade inte så mycket uppmärksamget kan vara en sån ledare!? Han styrde ett helt land och allting var genomtänkt in i det minsta och han var så övertygande och rak i sitt ledarskap. Jag har svårt att få fram vad jag vill säga, men förstår ni hur jag menar? Det är lite knasigt för det känns lite som om han var två personer? /Tove

    SvaraRadera
  4. Jag förstår vad du menare Tove. Jag tycker det är lite spännande, det är samma sak med de vi prata om på Organisation och Ledarskap. När vi fick tre olika personer och så skulle vi säga vem vi ville skulle styra landet och så valde vi Hitler. Men många går verkligen in i en roll när de är ledare.

    SvaraRadera