torsdag 7 oktober 2010

Ledarstilar

Precis som Emily sa så börjar vi se vilken ledarstil vi börjar gå mot nu. Förra veckan gjorde vi ett litet test som visade i stora drag vilken slags ledare man är. Christer sa att vi inte skulle ta detta test på största allvar och det gjorde jag inte heller, men man måste ju ändå få spekulera lite. De olika stilarna som fanns var uttrycksfull & initiativrik, vårdande & stödjande, rådgivande & styrande och analyserande & logisk. Jag blev placerad i stilen "uttrycksfull & initiativrik" där man beskrivs såhär: aktiv, handlingsinriktad, idérik, lätt för att prata, vill vara i centrum, lyssnar dåligt, otålig, ständigt på väg och drar snabba slutsatser. Jag tycker faktiskt att det stämmer ganska bra in på mig, eller vad tycker ni?
Det finns såklart andra ledarstilar också som demokratisk ledarstil, autoritär ledarstil och låt-gå-ledaren. Detta är de tre vanligaste ledarstilarna, men vad symboliserar de?

2 kommentarer:

  1. Jag håller med testet helt klart där, man såg riktigt tydligt när man läste texten att denna ledaren måste vara Johanna H och titta? Det var det ju och:)
    Demokratisk ledare= Är en sån som gärna låter andra vara med och påverka besluten.
    Auktoriät ledare= Är en ledare som inte tillåter några andra att lägga sig i deras beslut utan hans/hennes ord är lag.
    Låt-gå-ledare= Är den sortens ledare som inte brukar ha så himla mycket att säga till om utan den bara går omkring och hjälper till om någon frågar den något.

    Mvh Emil från V-e-a-l.blogspot.com

    SvaraRadera