måndag 4 oktober 2010

Vad är ett rätt val?

Att vara nervös inför en redovisning var jag varje gång jag skulle redovisa inför klassen. Att jag började Ledarskapsprogrammet var inget val jag hade planerat att göra. Jag hade sökt till en friluftslinje i Vadstena och kommit in. Jag var på öppet hus där och blev fångad. Fast när inte pengarna räckte till efter en skilsmässa fick jag gå till en studievägledare och välja om. Studievägledaren sade att Ledarskapsprogrammet  Kavelbrogymnaiset var likt en friluftslinje. Jag fick göra snabba beslut, programmet lät bra och det låg på "hemmaplan". Jag valde att söka programmet. Nu efteråt vet jag att studievägledaren inte var påläst. Fast jag lever efter en filosofi att de val som gjorts ska aldrig ångras. Att jag valde Ledarskapsprogrammet gjorde att jag utvecklades som person och blivit en bra ledare. Jag har också en grund för att utbilda mig vidare inom friluftsliv. Jag har också träffat många härliga och "goa" personer. Men som Johanna skrev "Om jag hade valt gymnasieprogram nu så hade jag förmodligen valt något annat". Fast då skulle jag fortfarande ha varit nervös inför en redovisning.

3 kommentarer:

  1. Som du nämde i ditt inlägg att ledarskapsprogrammet var något som inte var planerat. Samma sak var det för mig, gick ju först i Borås med bytte pågrund utav att jag inte trivdes och när jag fick höra om ledarskapsprogrammet tyckte jag det var något för mig. Jag har inte ångrat mitt val eftersom jag har utbvecklats som person innan så hade jag så kallat "Scenskräck" men den har jag nu blivit av med. Man blir ju fortfarande nervös men man har ju lärt sig att hantera det. // Johanna C

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet Marcus och jag kände precis likadant när jag började här att jag var riktigt nervös inför att prata inför folk, visst det är jag fortfarande men det har ju försvunnit betydligt mer! Och som du och johanna H sa att om ni valt nu hade ni valt något annat det hade ja helt klart också gjort! Och du skrev att du lever efter en filosofi att du ALDRIG har ångrat ett val du gjort, du måste skämta? Alla har vi väl ändå gjort massa val som vi någon gång ångrat?
    Hare gött Marcus!
    //Emil från v-e-a-l.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Ne det har jag inte! Varje val leder till något. Om jag skulle gjort något ovalt skulle jag kanske inte haft den tjejen eller de kompisar jag har idag. Tänk på det Emil!
    "Ha det gött!"
    /Reinhold

    SvaraRadera