fredagen den 8:e oktober 2010

Låt-gå-ledare

Eftersom Marcus nu har skrivit om auktoritära ledaren tänkte jag fortsätta på Låt-gå-ledaren som också är en vanlig ledarstil. Tyvärr ses låt-gå-ledaren som en som inte kan ta rollen och leda gruppen. En sådan ledare tar sällan ansvar och godkänner allt och har svårt att säga stop.
Jag personligen tycker inte att detta är någon bra ledare, visseligen får eleverna tänka och handla väldigt mycket själva vilket utformar kreativitet men de skapar också osäkerhet och att vissa starkare personer i gruppen får ta över hela ledarrollen och styr och ställa med de andra.

Jag har faktiskt en lärare här på skolan som påminner lite om denna ledarstilen. Vill inte nämna några namn men kan ni elever komma på vem jag tänker på?

3 kommentarer:

  1. Kan inte mer än att hålla med!
    /Tove

    SvaraRadera
  2. Du skriver att låt-gå-ledaren gör att eleverna får ”tänka och handla väldigt mycket själva vilket utformar kreativitet men de skapar också osäkerhet”. Det citatet påminner väldigt mycket om den demokratiska ledarstilen. Fast eleverna skulle slippa känna sig osäkra om de skulle haft en demokratisk ledare istället för låt-gå-ledaren.
    /Reinhold

    SvaraRadera
  3. Jag vet precis vad du menar och jag tycker det är frustrerande. Jag vill ha lärare som sätter upp regler och som är rättvisa. Man ska inte kunna övertala lärare till att få göra prov och redovisningar senare eller liknande. Det ska finnas regler och dem ska gälla för alla. / Elin

    SvaraRadera