fredag 8 oktober 2010

Elevernas spegelbild på ledaren

Vi har pratat mycket om hur en ledare ska vara fast faktum är att en ledare speglas med eleverna (i det här fallet). Olika ledarstilar gör att klassen fungerar på ett utmärkande sätt.

Instrumentella ledarskapet
Det är dags för Svenska lektion. Läraren kommer till lektionen 20 minuter före för att se till att projektor, datorn och ljudet fungerar.
Eleverna kommer in. Läraren har lagt ut betygskriterier på allas bänkar i prydliga högar. Läraren går igenom betygen medans eleverna sitter tysta och lyssnar. Läraren visar betygskriterierna på en projektor samtidigt som han läser innantill. Han berättar vad som krävs för att få det högsta betyget samt säger att alla kan få det högsta betyget om dem bara vill. Läraren fortsätter direkt vidare med lektionen utan att fråga eleverna om de har några frågor. Läraren pratar om grekisk litteraturhistoria och han utgår från en väl förberedd PowerPoint med mycket fakta. Han har ett ganska högt tempo för allt måste hinnas gå igenom innan lektionen är slut. När lektionen är slut kommer en elev fram och frågar vad dem gick igenom förra veckan när han var sjuk. Läraren ber eleven gå till en av sina klasskompisar och fråga istället.

Hur mår en sådan här klass och individerna i klassen?
Jag tror att en elev i en klass med en instrumentell ledare får svårt att uppnå de högre betygen. Visst eleven får all information som den behöver fast en elev behöver också stöttning på vägen och det får de inte av en instrumentell ledare. Klassen i helhet tror jag blir en ganska orolig klass med mycket mobbning. Det grundar jag på för en instrumentell ledare bryr sig inte om elevens välbefinnande. En lärare kan bry sig om elever på olika sätt. Ett sätt är att läraren bryr sig om hur eleven mår (relationsrelaterad ledare), ett annat sätt är att läraren bryr sig om hur höga betyg eleven får (uppgiftsrelaterad). Fast lärare kan förstås bry sig om elever på mer än ett sätt. Jag tycker att instrumentell ledare är en uppgiftsrelaterad.
/ Reinhold

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar